معرفی معاونت آموزشی

معاونت آموزشیدکتر غلامحسین رمضانی

مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی: دکتری تخصصی ،رشته دندانپزشکی کودکان

تاریخچه و درباره واحد:  از سال 65 تا کنون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری عمومی دندانپزشکی

 -        از سال 74 تا 89 پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی پروتز

-         از سال 74 تا 86 پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی پرستاری دندانپزشکی

 -        از سال 86 تا 89 پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی بهداشت دهان

 -        از سال 89 تا 93 پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی  پیوسته پروتز

 -        از بهمن 88 تا 93 پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ناپیوسته پروتز

زیر مجموعه های معاونت آموزشی:

-         دفتر معاونت آموزشی: مسئول دفتر (فریدون جوادی)

 -        مدیریت آموزشی(دکتر دنیا صدری)

-         کارگزینی هیات علمی:

کارگزین: مهناز برغانی مریم شعبانلو

 -        سرپرست کل دوره های تخصصی(دکتر بهنام خسروانی فرد)

حیطه فعالیت ها و آمارهای مربوطه زیر مجموعه معاونت آموزشی:

تربیت دانشجوی دکتری عمومی رشته دندانپزشکی عمومی ، تخصصی و فلوشیپ

آمار دانشجویان در حال تحصیل دندانپزشکی عمومی و کارشناسی پروتز(پیوسته و ناپیوسته)

جمع کل

مرد

زن

رشته

ردیف

1092

 

 

دندانپزشکی عمومی

1

2

2

0

پروتز(کارشناسی پیوسته)

2

0

0

0

پروتز (کارشناسی ناپیوسته)

3

 آمار فارغ التحصیلان دوره عمومی و دورهای کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته تا تاریخ 12/8/97

جمع کل

مرد

زن

رشته

ردیف

4099

1485

2614

دندانپزشکی عمومی

1

1067

1067

-

کاردانی پروتز

2

530

-

530

کاردانی پرستاری دندانپزشکی

3

130

-

130

کاردانی بهداشت دهان

4

78

78

-

کارشناسی ناپیوسته پروتز

5

92

88

4

کارشناسی پیوسته پروتز

6

5996

2718

3278

جمع کل

7

  مدیر آموزشدکتر دنیا صدری

  • دانش اموخته ی دوره دکتری دندانپزشکی دانشگاه ازاد اسلامی تهران سال 1377
  • دانش اموخته ی دوره تخصصی دندانپزشکی در رشته اسیب شناسی فک و دهان از دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 1381.دریافت دانشنامه تخصصی و رتبه دوم بورد تخصصی در سال 1381
  • سردبیر مجله تحقیق درعلوم دندانپزشکی از سال 89 تا کنون
  • مدیر مرکز مطالعات و توسعه اموزش EDCمعاونت پزشکی-سازمان مرکزی
  • سرپرست تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی دانشگاه ازاد اسلامی-سازمان مرکزی
  • دانشیار گروه اسیب شناسی دهان واحد دندانپزشکی
  • عضوشورای پژوهشی واحد دندانپزشکی از سال 89 تا کنون
  • عضو کمیته استراتژیک واحد دندانپزشکی
  • عضو شورای آموزشی دانشگاه (معاونت پزشکی) از سال 93
  • عضو هیات موسس مرکز تحقیقات ایمپلنت واحد دندانپزشکی
  • دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی دانشگاه تهران

 

جوایز فرهنگی:

  • لوح سپاس از نمایشگاه منطقه ای معرفی اثار زنان نخبه و الگو به میزبانی واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی.1390
  • رتبه دوم در رشته اشنایی با مفاهیم نهج البلاغه در هجدهمین دوره مسابقات کتبی قران و عترت1392
  • ارائه مقاله و دریافت لوح سپاس ازهمایش ملی اثرات فردی و اجتماعی مواد مخدر معاونت فرهنگی دانشگاه ازاد اسلامی-واحد تهران شمال-خرداد 1389
  • شرکت در کارگاه اخلاق حرفه ای وزارت بهداشت 7 آذر 95
  • داور جشنواره رازی 1393
  • پژوهشگر برتر واحد دندانپزشکی دانشگاه ازاد اسلامی تهران سالهای 1387و1388و1391
  • رتبه دوم مقاله برتر جشنواره هدایت در سال1382
  • داور تخصصی دو دوره جشنواره علمی-پژوهشی هدایت1392و93
  • 45  سخنرانی در کنگره های داخلی و خارجی
  • تالیف 68 مقاله فارسی وانگلیسی- راهنمایی 4 پایان نامه در خصوص هوش معنوی واخلاق و تاثیر ان برعملکرد اعضای هیات علمی و دانشجویان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                           تقویم آموزشی نیمسال اول 98-97

 عنوان 

تاریخ 

شروع ترم

24/06/97

پایان ترم

20/10/97

چرخش اول

24/06/97 الی 23/08/97

چرخش دوم

24/08/97 الی 20/10/97

حذف و اضافه

07/07/97 الی 12/07/97

حذف اضطراری

12/09/97 الی 14/09/97

آخرین مهلت امتحانات میان ترم

30/08/97

امتحانات

22/10/97 الی 4/11/97

ثبت نام نیمسال  دوم  98-97

 06/11/97 الی 11/11/97

شروع نیمسا ل دوم 98-97

13/11/97

حذف و اضافه

27/11/97 الی 2/12/97

پایان ترم

30/03/98

امتحانات

01/04/98 الی 13/04/98

 

 

 

 

 

آموزش تخصصی

سرپرست کل دوره های تخصصیدکتر بهنام خسروانی فرد

مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی: دکتری تخصصی رشته ارتودانتیکس

تاریخچه: پذیرش دانشجوی دوره تخصصی از سال 87 تا کنون

زیر مجموعه های واحد تخصصی: 9 رشته تخصصی دندانپزشکی به ترتیب(ارتودانتیکس،اندودانتیکس،پریودانتیکس،بیماریهای دهان،پروتز های دندانی، جراحی دهان و فک و صورت ، دندانپزشکی کودکان ، دندانپزشکی ترمیمی، رادیولوژی دندان و فک و صورت)

حیطه فعالیت ها و آمارهای مربوطه: پذیرش فارغ التحصیلان دکتری دندانپزشکی و تربیت متخصص در رشته های فوق الذکر             

 

 

 

 

 

 

 

 

                           آمار دستیاران و پذیرفته شدگان دوره فلوشیپ درحال تحصیل سال تحصیلی 98-97

جمع کل

مرد

زن

رشته

ردیف

13

4

9

ارتودانتیکس

1

9

2

7

اندودانتیکس

2

6

1

5

بیماریهای دهان

3

12

9

3

پروتزهای دندانی

4

11

5

6

پریودانتیکس

5

15

13

2

جراحی دهان و فک و صورت

6

9

0

9

دندانپزشکی ترمیمی

7

9

1

8

دندانپزشکی کودکان

8

9

1

8

رادیولوژی دندان و فک و صورت

9

2

2

0

فلوشیپ ایمپلنتهای دندانی

10

95

38

57

جمع کل

11

 

                  آمار فارغ التحصیلان دستیاری به تفکیک رشته تا تاریخ 12/08/97

جمع کل

مرد

زن

رشته

ردیف

25

12

13

ارتودانتیکس

1

23

7

16

اندودانتیکس

2

17

3

14

بیماریهای دهان

3

18

7

11

پروتزهای دندانی

4

21

12

9

پریودانتیکس

5

20

16

4

جراحی دهان و فک و صورت

6

20

3

17

دندانپزشکی ترمیمی

7

25

4

21

دندانپزشکی کودکان

8

21

2

19

رادیولوژی دندان و فک و صورت

9

190

66

124

جمع کل

10

 

 مدیریت آموزش : دکتر دنیا صدری

کارشناسان و همکاران اداره کل آموزش :

محدثه باقری : رئیس اداره

پریسا پارسا : کارشناس ترم های 7 تا 12

آذر دینار : کارشناس ترم های 1 تا 6

مریم ریوندی : مسئول بایگانی

محمد سقلی : مسئول برنامه ریزی کلاس ها

سمیرا خشنودنیا : کارشناس آموزش تخصصی و دانشجویان تکمیلی

عصمت ساقی پور : کارشناس  آموزش تخصصی

شماره تلفن ها:

معاونت آموزشی: 22543095  فکس: 22763450

مدیریت آموزشی:22763460 و 3- 22564571 داخلی 227 و 228

سرپرست کل دوره های تخصصی: 22763453 و 22564571 داخلی 256

کارگزینی هیات علمی: 22763451

 

 

 

 

 

 

EDO

 

EDO )دفتر توسعه آموزش (Education Development Center

دفتر توسعه آموزش واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال  1390 با همکاری معاونت آموزشی توسط دکتر جهانفرجهانبانی راه اندازی شد.

در طی این سال ها انواع کارگاه های توانمندسازی اساتید در سطح دانشکده برگزار گردید.

در سال 1394 دکتر دنیا صدری مسئولیت سرپرستی دفتر توسعه آموزش را به عهده گرفت و در این سال کمیته های توانمندسازی، پژوهش در آموزش، برنامه ریزی درسی، مشورتی دانشجویان و ارزشیابی با تعریف شرح وظایف هر کمیته بر اساس معیارهای آموزش پزشکی شکل گرفت. از سال 1394 ارزشیابی 360 درجه اساتیدشروع شد وهر ساله این ارزشیابی انجام میکیرد.  ارزشیابی درونی گروه های آموزشی در مقطع دکتری عمومی و تکمیل و تصحیح طرح درس ها و به روز رسانی آنها انجام میگیرد.در  سال 1396دکتر شیرین لواف  ریاست دفتر توسعه آموزش را عهده دار شدند و فعالیت های ذیل انجام گردبد.

برنامه های سال1397

  • به روز رسانی و جمع آوری طرح درس های گروه آموزشی و قرار گرفتن در سایت دانشکده
  • تدوین و جمع آوری لاگ بوک های گروههای آموزشی و قرار گرفتن روی سایت دانشکده
  • شرکت اعضای هیات علمی در کارگاه های برگزار شده توسط دانشگاه علوم پزشکی  آزاد
  • برگزاری کمیته مشورتی دانشجویان و دریافت نظرات جهت بهبود کیفیت آموزش
  • ارزشیابی 360 درجه اساتید در سال 1397
  • برنامه ریزی جهت استفاده از Mark Readerجهت تصحیح اوراق امتحانی
  • تحلیل سوالات آزمون ها با استفاده از نرم افزارتحلیل آزمون
  • برگزاری جلسه استاد ان مشاور تحصیلی واختصاص استاد مشاور به دانشجویان ورودی 98-97

 

کمیته ارزشیابی

مسئول :دکتر ساره فرهادی

     ارزیابی و ارزشیابی از اجزای مهم هر فرآیند آموزشی هستند. ارزشیابی فرآیندی است که هدف آن بهبود کیفیت و ارتقاء اثربخشی برنامه می‌باشد و یکی ازجنبه‌های مهم در فرایند فعالیت‌های آموزشی است و این امکان را فراهم می‌سازد تا بر اساس نتایج آن نقاط قوت و ضعف را مشخص نموده و با تقویت جنبه‌های مثبت و رفع نارسایی‌ها در ایجاد تحول و اصلاح گردش کارها، گام‌های مناسب برداشته شود. متخصصان ارزشیابی مراکز توسعه آموزش ضمن معرفی شیوه‌ها و روش‌های مناسب برای ارزیابی دانشجو، استاد و برنامه در طراحی و اجرای ارزیابی برنامه‌ها و همچنین در زمینه‌ی تهیه و معتبرسازی آزمون‌ها و ارزیابی‌های تشخیصی و اطلاع رسانی فعالیت می‌کنند.

 

اهداف کمیته ارزشیابی (EDC)

  • نظارت بر تدوین و اجرای برنامه استفاده از روشهای نوین ارزشیابی دانشجویان
  • نظارت بر تدوین و اجرای برنامه ارائه بازخورد آزمونها به دانشجویان
  • نظارت بر تدوین و اجرای برنامه تجزیه وتحلیل آزمونهای برگزار شده توسط اساتید
  • نظارت بر تدوین و اجرای برنامه ارائه بازخورد بررسی نتایج آزمون‌ها به اساتید، مدیران گروه‌ها و متولیان آموزش
  • مشارکت در تدوین، بازنگری و اجرای فرم‌های مختلف برای استفاده از نظرات دانشجو، مدیرگروه، مافوق، همکار و خود فرد در برنامه ارزشیابی استاد
  • نظارت بر ایجاد سیستم ارزشیابی اساتید بصورت الکترونیکی
  • نظارت بر سیستم ارائه بازخورد نتایج ارزشیابی به اساتید بصورت الکترونیکی
  • نظارت بر تدوین و اجرای برنامه مشخص برای اعمال مداخله آموزشی بر اساس نتایج ارزشیابی اساتید
  • مشارکت و همکاری با گروههای آموزشی در انجام ارزیابی درونی
  • نظارت و هماهنگی ارزشیابی بیرونی واحدهای دانشگاهی
  • ارزشیابی عملکرد دفاتر توسعه آموزش علوم پزشکی واحدهای دانشگاهی

  

برنامه عملیاتی کمیته ارزشیابی(EDO)

      وظایف کمیته های ارزشیابی در دفاتر توسعه آموزش واحدهای دانشگاهی مجری علوم پزشکی، که متشکل از مسؤل کمیته و اعضاء هیئت علمی علاقمند و توانمند در این زمینه می باشند، ضمن تشکیل منظم جلسات کمیته، به صورت زیر تعیین گردیده است:

  • تدوین و اجرای کامل برنامه آمادگی اساتید جهت بکارگیری روشهای نوین ارزیابی دانشجو
  • تدوین و اجرای برنامه ارائه بازخورد آزمونها به دانشجویان
  • تدوین و اجرای برنامه تجزیه وتحلیل آزمونهای برگزار شده توسط اساتید
  • تدوین و اجرای برنامه ارائه بازخورد بررسی نتایج آزمونها به اساتید ، مدیران گروهها و متولیان آموزش
  • تدوین ، بازنگری و اجرای فرم های مختلف برای استفاده از نظرات دانشجو، مدیرگروه ، مافوق ، همکار و خود فرد در برنامه ارزشیابی استاد
  • ایجاد سیستم ارزشیابی اساتید بصورت الکترونیکی در تمام گروههای آموزشی
  • ایجاد سیستم ارائه بازخورد نتایج ارزشیابی به اساتید بصورت الکترونیکی در تمام گروههای آموزشی
  • تدوین و اجرای برنامه مشخص برای اعمال مداخله آموزشی بر اساس نتایج ارزشیابی اساتید در تمام گروه‌های آموزشی
  • راهنمایی و همکاری با تمام گروههای آموزشی در انجام ارزیابی درونی
  • همکاری با مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه در ارزشیابی بیرونی سایر واحدهای دانشگاهی

 شاخص/ شاخص های دستیابی

 
 

اجرای بسته ارزشیابی اساتید

 

ایجاد سیستم ارزشیابی اساتید بصورت الکترونیکی در تمام گروه‌های آموزش

 

ایجاد سیستم ارائه بازخورد نتایج ارزشیابی به اساتید بصورت الکترونیکی در تمام گروه‌های آموزشی

 

کمیته توانمند سازی

مسئول:دکتر حمیرا انصاری لاری

معرفی: یکی از مهمترین اهداف مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ایجاد و ارتقاء قابلیتها و تقویت توانمندیهای اعضاء هیأت علمی دانشگاه در راستای ارتقای کیفیت آموزش و تدریس می باشد .

رسالت و اهداف

کمیته توانمندسازی اساتید برآن است تا با بهره گیری از پیشرفتهای علمی روز در زمینه فرآیندهای یاددهی و یادگیری، روش های آموزشی نوین را در حیطه علوم پزشکی بکار گرفته و اساتید و دانشجویان را با این روشها آشنا سازد. ایجاد فرصتهای آموزشی مناسب و مهیا نمودن منابع و محیطهای آموزشی مرتبط با آموزش پزشکی از دیگر وظایف این گروه خواهد بود.

 

اهداف کمیته توانمندسازی اساتید (EDC)

- نظارت بر تدوین برنامه نیازسنجی آموزشی مشخص برای ارائه کارگاههای آموزش پزشکی

- نظارت بر برگزاری کارگاههای آموزشی براساس نیازسنجی

- نظارت بر تدوین برنامه اجرای کارگاههای ضروری آموزش پزشکی نظیر برنامه ریزی آموزشی ، روشهای تدریس و روشهای ارزیابی دانشجو جهت اساتید تازه وارد

- نظارت بر تدوین برنامه اجرای کارگاه‌های ضروری آموزش پزشکی نظیر روشهای تدریس نوین و روشهای نوین ارزیابی دانشجو جهت اساتید با سابقه

- نظارت بر وجود برنامه مدون جهت پیگیری بکارگیری مطالب کارگاهها در محیط های آموزشی مرتبط

- نظارت بر وجود برنامه مدون جهت تشویق شرکت کلیه اعضای هیات علمی در کارگاههای ضروری آموزش پزشکی

  برنامه عملیاتی کمیته توانمند سازی اساتید(EDO ) ها

وظایف کمیته های توانمندسازی اساتید در دفاتر توسعه آموزش واحدهای دانشگاهی مجری علوم پزشکی، که متشکل از مسؤل کمیته و اعضاء هیئت علمی علاقمند و توانمند در این زمینه می باشند، ضمن تشکیل منظم جلسات کمیته، به صورت زیر تعیین گردیده است:

  • تدوین برنامه نیازسنجی آموزشی مشخص برای ارائه کارگاههای آموزش پزشکی
  • برگزاری کارگاههای آموزشی براساس نیازسنجی
  • تدوین و اجرای کارگاههای ضروری آموزش پزشکی نظیر برنامه ریزی آموزشی ، روشهای تدریس و روشهای ارزیابی دانشجو جهت اساتید تازه وارد
  • تدوین و اجرای کارگاههای ضروری آموزش پزشکی نظیر روشهای تدریس نوین و روشهای نوین ارزیابی دانشجو جهت اساتید با سابقه
  • تدوین و اجرای پیگیری بکارگیری مطالب کارگاهها در محیط های آموزشی مرتبط
  • تدوین و اجرای برنامه ای جهت تشویق شرکت کلیه اعضای هیات علمی در کارگاههای ضروری آموزش پزشکی
  • ارزشیابی مدون کارگاههای آموزش پزشکی اجرا شدهارائه بازخورد به اعضای هیئت علمی از نتایج ارزشیابی کارگاه‌های آموزش پزشکی اجرا شده

شاخص/ شاخص های دستیابی

 
 

تدوین برنامه نیازسنجی آموزشی مشخص برای ارائه کارگاههای آموزش پزشکی

 

برگزاری حداقل دو کارگاه آموزشی براساس نیازسنجی به همراه برگزاری کارگاه سوالات چند گزینه ای

 

ارائه بازخورد به اعضای هیئت علمی از نتایج ارزشیابی کارگاههای آموزش پزشکی اجرا شده

 

 

پرسشنامه نیازسنجی آموزشی توانمندسازی اعضای هیات علمی علوم پزشکی

طه

گویه ها

نمره برحسب اولویت

حضوری

غیرحضوری

پژوهشی

طرح و روانسنجی پرسشنامه های تحقیقاتی

 

 

 

آشنایی با روش پژوهش کیفی

 

 

 

آشنایی با روش پژوهش کمی

 

 

 

نگارش متون علمی

 

 

 

آشنایی با شیوه های تولید و چاپ مقالات علمی در مجلات ISI

 

 

 

چالش ها و راهکارهای پژوهش در آموزش

 

 

 

(پزشکی مبتنی بر شواهد EBM)

 

 

 

آشنایی با روش های مرور سیستماتیک

 

 

 

 

توسعه فردی

اصول سخنرانی علمی

 

 

 

زبان آکادمیک

 

 

 

گرامر و مکالمه انگلیسی

 

 

 

آشنایی با اصول ترجمه

 

 

 

روش های برقرار کردن ارتباط موفق

 

 

 

نحوه ی نگارش CV

 

 

 

سخنرانی پیشرفته

 

 

 

نحوه انجام مکاتبات علمی داخلی و خارجی

 

 

 

مدیریت اطلاعات علمی و منابع الکترونیک

 

 

 

فناوری اطلاعات

یادگیری الکترونیکی

 

 

 

جستجوی منابع

 

 

 

SPSS

 

 

 

مدیریت اطلاعات علمی با نرم افزارEnd Note

 

 

 

آشنایی با LMS

 

 

 

اجرایی و مدیریتی

مدیریت استراتژیک (برنامه ریزی استراتژیک )

 

 

 

مدیریت و رهبری آموزشی

 

 

 

مدیریت زمان

 

 

 

تصمیم گیری

 

 

 

مدیریت عمومی

 

 

 

آموزش پزشکی

روش ها و فنون تدریس

 

 

 

کمیته مشورتی دانشجویان و دانش آموختگان

مسئول کمیته مشورتی دانشجویان و دانش آموختگان : دکتر دنیا صدری

معرفی: با توجه به اینکه دانشجویان مشتریان اصلی نظام آموزشی هستند و وجود ساز و کار دائمی برای بهره‌گیری از نظران آنان برای بهبود نظام آموزشی ضروری است؛ لذا به منظور دستیابی به این هدف مهم, به موجب این آئین نامه کمیته های مشورتی دانشجویی در مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی که مسئولیت ارتقای کیفی آموزش را در دانشگاههای علوم پزشکی برعهده دارند؛ ایجاد می شوند.

 

اهداف کمیته مشورتی دانشجویان (EDC )

نظارت بر وجود بانک اطلاعاتی دانشجویان استعداد درخشان در دفاتر توسعه آموزش

- نظارت بر وجود برنامه مدون برای هدایت دانشجویان استعداد درخشان در دفاتر توسعه آموزش

 -تدوین و نظارت بر اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هدایت دانشجویان استعداد درخشان در دفاتر توسعه آموزش

- نظارت بر مشارکت دانشجویان استعداد درخشان در تدوین برنامه‌های دفاتر توسعه آموزش

- نظارت بر مشارکت دانشجویان استعداد درخشان در اجرای برنامه‌های دفاتر توسعه آموزش

 

برنامه عملیاتی کمیته مشورتی دانشجویی (EDO )

  • زمینه سازی برای بهره گیری از خلاقیت و طرح ها و ایده های نوآورانه آموزشی دانشجویان
  • انتقال مشکلات، انتقادات و پیشنهادات دانشجویان در حیطه های آموزشی از طریق کمیته مشورتی به سطوح مدیریت کلان آموزشی واحد
  • بسترسازی تعامل و تبادل تجارب و فعالیت های دانشجویی در حیطه های آموزش علوم پزشکی
  • ایجاد فرهنگ مشارکت و احساس مسئولیت در بین دانشجویان برای ارتقای کیفی آموزشی
  • بسترسازی برای تعامل آگاهانه؛ علمی و فعال دانشجویان با نظام آموزشی جاری در جهت ارتقاء برنامه‌های آموزشی

اعضاء

  1. مدیر دفتر مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی واحد
  2. نمایندگان دانشجویان تمامی دانشکده های موجود در واحد به انتخاب رئیس دانشکده ها
  3. مشاور علمی اجرای کمیته مشورتی دانشجویی واحد
  4. سرپرست دفتر استعدادهای درخشان واحد

 

شاخص/ شاخص های دستیابی

 
 

تشکیل کمیته مشورتی دانشجوی در واحد دانشگاهی

 

تعیین مسئول و دبیر کمیته مشورتی دانشجوی

 

ارزشیابی عملکرد دو ماهه کمیته مشورتی دانشجویی دانشکده و ارائه گزارش

 

 

شیوه نامه شرح وظیفه مسئول کمیته مشورتی دانشجویی دانشکده / دانشگاه

      مسئول کمیته مشورتی نقش تبات بخشی و حمایت کننده در عملکرد کمیته مشورتی دانشجویی دارد از این رو این شیوه‌نامه بمنظور تبیین فعالیت مسئول کمیته مشورتی دانشجوئی در 13 بند تنظیم شده است و تابع آئین‌نامه‌های آموزشی دانشگاه/ دانشکده می‌باشد.

 

مسئول کمیته مشورتی دانشجویی دانشکده/ دانشگاه موظف می‌باشد که:

1- تمام تلاش خود را بر حسن اجرای آئین‌نامه‌ها و شیوه نامه‌های کمیته مشورتی بکار گیرد.

2- با مشورت دبیر و اعضای کمیته مشورتی دانشجویی برنامه راهبردی و عملیاتی را تنظیم نماید.

3- بر فعالیت اعضای کمیته مشورتی دانشجویی نظارت داشته باشد.

4- پیگیر انتخاب دبیر کمیته مشورتی دانشجویی باشد.

5- نظارت بر اجرای سیاست های مصوب کمیته مشورتی دانشجویی دانشکده/ دانشگاه داشته باشد.

6- در جلسات کمیته مشورتی دانشجوئی دانشکده/ دانشگاه شرکت فعال و منظم داشته باشد.

7- نظر کارشناسی آموزشی خود را به دانشجویان برای ارائه طرح یاری آموزشی بدهد.

8- پیگیر انتقال مسائل و نیازهای آموزشی دانشجویان به رده های بالاتر نظام آموزشی باشد.

9- پیگیر ارائه گواهی عملکرد اعضا کمیته مشورتی دانشجویی دانشکده/ دانشگاه باشد.

10- به مدیر دفتر توسعه مطالعات و آموزش علوم پزشکی دانشکده/ دانشگاه گزارش عملکرد ارائه دهد.

11- ارزشیابی کمیته مشورتی دانشجویی دانشکده/ دانشگاه را انجام دهد.

12- پاسخگو به رئیس دانشکده/ دانشگاه در قبال عملکرد کمیته باشد.

 

 

 

شیوه نامه نحوه مشارکت دانشجویی در شورای آموزشی دانشکده / دانشگاه

مشارکت دانشجو با رویکرد کمک به تصمیم سازی در سطوح تصمیم گیری حاکمیت آموزشی، بستر مناسبی برای پویایی و تحرک بیشتر نظام آموزشی می باشد. این شیوه نامه در راستای ماده 6 آئین نامه تشکیل کمیته های مشورتی دانشجویی و بمنظور مشارکت دانشجوی عضو کمیته مشورتی دانشجویی در شورای آموزشی در هفت ماده و دو تبصره تنظیم شده است و تابع آئین نامه های آموزشی دانشکده /دانشگاه می باشد.

1- انتخاب دانشجو عضو کمیته مشورتی برای شرکت در جلسه شورای آموزشی در ابتدای سال تحصیلی توسط رئیس دانشگاه/ دانشکده صورت می گیرد. دانشجوئی که بعنوان نماینده دانشجویان (دانشجوی رابط شورا) برای حضور در شورای آموزشی دانشگاه/ دانشکده انتخاب می‌شود بالطبع عضو کمیه مشورتی دانشجویی دانشگاه/ دانشکده نیز می‌گردد.

2- رئیس دانشگاه/ دانشکده مرجع تعیین صلاحیت دانشجو عضو کمیته مشورتی در ادامه وظایف خود بعنوان رابط دانشجویان و شورای آموزشی دانشگاه/ دانشکده می‌باشد.

3- رئیس محترم شورای آموزشی ملزم است زمانی از جلسه را به استماع نظرات دانشجوی عضو کمیته مشورتی اختصاص دهد (شرکت دانشجو در جلسه شورت می‌تواند به صورت تمام یا پاره‌های از وقت جلسه به تشخیص رئیس شورا باشد.

4- دستور جلسه شورای آموزشی توسط دبیر محترم قبل از برگزاری شورا به اطلاع دانشجوی محترم عضو کمیته مشورتی رسانده شود.

تبصره 1: دستور کار جلسه آتی یک هفته قبل به اطلاع دانشجو رسانده شود.

تبصره 2: دعوت از دانشجوی عضو کمیته توسط دبیر محترم شورای آموزشی دانشکده/ دانشگاه بصورت کتبی صورت می‌گیرد.

5- دانشجوی عضو کمیته مشورتی می‌بایست مصوبات کمیته مشورتی دانشجویی دانشکده/ دانشگاه را در صورت موافقت رئیس دانشکده/ دانشگاه در جلسه شورای آموزشی دانشکده/ دانشگاه طرح نماید.

6- دانشجوی عضو کمیته مشورتی از طریق راهکارهای مناسب برای جمع‌آوری نظام‌مند و علمی پیشنهادات و نظرات دانشجویان و در چارچوب ضوابط و مقررات دانشگاه درباره دستور کار جلسه شورا در فرصت موجود اقدام می‌نماید و بر اساس تحقیق میدانی صورت گرفته، نظر کمیته مشورتی دانشجویی را به شورا در جهت کمک به تصمیم سازی ارائه دهد.

7- دانشجوی رابط شرکت کننده در شورا با حضور مستمر در کمیته مشورتی دانشجویی موظف به اطلاع رسانی خلاصه‌ای از مصوبه‌های شورای آموزشی در ارتباط با موضوع‌های پیشنهادی دانشجویان به سایر اعضای کمیته می‌باشد.

 

شیوه نامه شرح وظیفه دبیرکمیته مشورتی دانشجویی دانشکده / دانشگاه

دبیر کمیته مشورتی نقش تاثیرگذاری در عملکردکمیته مشورتی دانشجویی دارد از این رو این شیوه نامه بمنظور تبیین فعالیت دبیر کمیته مشورتی دانشجویی در 13 بند تنظیم شده است و تابع آئین نامه های آموزشی دانشگاه/ دانشکده می باشد.

 

دبیر کمیته مشورتی دانشجویی دانشکده/ دانشگاه موظف می باشد که:

1- تمام تلاش خود را بر حسن اجرای آئین‌نامه‌ها و شیوه نامه‌های کمیته مشورتی بکار گیرد.

2- هماهنگی برای برگزاری جلسات کمیته مشورتی با اطلاع رسانی اثربخش را انجام دهد.

3- جلسات کمیته مشورتی دانشجویی را برگزار نماید و صورتجلسات را یادداشت و بایگانی نماید.

4- وب سایت کمیته مشورتی دانشجویی را به روز نگه دارد.

5-  پیگیر برگزاری انتخابات کمیته مشورتی دانشجویی باشد.

6- مصوبات جلسه کمیته مشورتی دانشجویی دانشکده/ دانشگاه را به اعضا اطلاع دهد و نظرسنجی ها را انجام دهد.

 7- سیاست مصوب کمیته مشورتی دانشجویی دانشکده/ دانشگاه را اجرا نماید.

8- در جلسات کمیته مشورتی دانشجویی دانشکده/ دانشگاه شرکت فعال و منظم داشته باشد.

9- گزارش عملکرد کمیته مشورتی دانشجویی دانشکده را به کمیته مشورتی دانشجویی دانشگاه ارائه دهد.

10- بر اساس نیاز سنجی‌ها، هماهنگ کننده برگزاری کارگاه ها و سمینارهای آموزشی کمیته مشورتی دانشجویی باشد.

11- پیگیر ثبت مسائل آموزشی تمامی کلاس ها و دوره ها در دفتر نیازهای آموزشی دانشجویی در هر نیمسال باشد.

12- پیگیر برگزاری جلسات دانشجویان با مدیران آموزشی بر اساس طرح یاری آموزشی باشد تا مسائل آموزشی بصورت نظام مند به رده های بالای نظام آموزشی انتقال یابد.

13- پاسخگو به رئیس کمیته مشورتی دانشجویی در قبال عملکرد کمیته باشد.

 

شیوه نامه نحوه مشارکت دانشجویی در شورای آموزشی دانشکده / دانشگاه

مشارکت دانشجو با رویکرد کمک به تصمیم سازی در سطوح تصمیم گیری حاکمیت آموزشی ، بستر مناسبی برای پویائی و تحرک بیشتر نظام آموزشی می باشد. این شیوه نامه در راستای ماده 6 آئین نامه تشکیل کمیته های مشورتی دانشجوئی و بمنظور مشارکت دانشجوی عضو کمیته مشورتی دانشجویی در شورای آموزشی در هفت ماده و دو تبصره تنظیم شده است و تابع آئین نامه های آموزشی دانشکده/ دانشگاه می باشد.

1- انتخاب دانشجو عضو کمیته مشورتی برای شرکت در جلسه شورای آموزشی در ابتدای سال تحصیلی توسط رئیس دانشگاه / دانشکده صورت می گیرد. دانشجوئی که بعنوان نماینده دانشجویان (دانشجوی رابط شورا) برای حضور در شورای آموزشی دانشگاه / دانشکده انتخاب می شود بالطبع عضو کمیته مشورتی دانشجوئی دانشگاه/ دانشکده نیز می گردد.

2- رئیس دانشگاه/ دانشکده مرجع تعیین صلاحیت دانشجو عضو کمیته مشورتی در ادامه وظایف خود بعنوان رابط دانشجویان و شورای آموزشی دانشگاه/ دانشکده می باشد.

3- رئیس محترم شورای آموزشی ملزم است زمانی از جلسه را به استماع نظرات دانشجوی عضو کمیته مشورتی اختصاص دهد( شرکت دانشجو در جلسه شورا می تواند بصورت تمام یا پاره ای از وقت جلسه به تشخیص رئیس شورا باشد)

4- دستور جلسه شورای آموزشی توسط دبیر محترم قبل از برگزاری شورا به اطلاع دانشجوی محترم عضو کمیته مشورتی رسانده شود

تبصره 1: دستور کار جلسه آتی شورا یک هفته قبل به اطلاع دانشجو رسانده شود.

تبصره 2: دعوت از دانشجوی عضو کمیته توسط دبیر محترم شورای آموزشی دانشکده/ دانشگاه بصورت کتبی صورت می گیرد.

5- دانشجوی عضو کمیته مشورتی می بایست مصوبات کمیته مشورتی دانشجوئی دانشکده/ دانشگاه را در صورت موافقت رئیس دانشکده/ دانشگاه در جلسه شورای آموزشی دانشکده/ دانشگاه طرح نماید.

6- دانشجوی عضو کمیته مشورتی از طریق راهکارهای مناسب برای جمع آوری نظام مند و علمی پیشنهادات و نظرات دانشجویان و در چارچوب ضوابط و مقررات دانشگاه درباره دستور کار جلسه شورا در فرصت موجود اقدام می نماید و بر اساس تحقیق میدانی صورت گرفته، نظر کمیته مشورتی دانشجویی را به شورا در جهت کمک به تصمیم سازی ارائه دهد.

7- دانشجوی رابط شرکت کننده در شورا با حضور مستعمر در کمیته مشورتی دانشجویی موظف به اطلاع رسانی خلاصه ای از مصوبه های شورای آموزشی در ارتباط با موضوع های پیشنهادی به سایر اعضای کمیته می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  ابزار ارزیابی عملکرد کمیته مشورتی دانشجویی دانشکده های علوم پزشکی :

شماره                   موضوع

نمره 

مستندات

ممیزی

نمره

الف : ساختار

1- دفتر نیازهای آموزشی دانشجویی

شرط ارزشیابی

فعال بودن در هر نیمسال

 

 

2- دفتر فرمهای یاری آموزشی

شرط ارزشیابی

فعال بودن در هر نیمسال

 

 

3- تشکیل جلسات کمیته

2

به ازای هر جلسه(صورتجلسه موجود در وبسایت کمیته)

 

 

4- حضور اکثریت اعضا در جلسات کمیته

2

برای کل جلسات سال (صورتجلسه موجود در وبسایت کمیته)

 

 

5- حضور کامل و منظم نمایندگان دانشجوئی کمیته دانشکده در کمیته مشورتی دانشجوئی دانشگاه

2

امتیاز به نسبت مشارکت (صورتجلسه موجود در وبسایت کمیته )

 

 

6- حضور کامل و منظم نمایندگان دانشجوئی دوره ها و کلاسها در کمیته مشورتی دانشجویی

2

امتیاز به نسبت مشارکت صورتجلسه موجود در وبسایت کمیته)

 

 

7- مشارکت نماینده کمیته در شورای آموزشی،جلسات گروه های آموزشی و یا مشارکت مدیران آموزشی دانشکده در جلسات کمیته

1

به ازای هر جلسه(صورتجلسه موجود در وبسایت کمیته)

 

 

8- محتوی وبسایت کمیته مشورتی (صورت جلسات،معرفی اعضا،آئین نامه ها،اخبار آموزشی،مرکز مبادلات،سامانه جمع آوری نظرات،ظاهر مطلوب و روز آمد بودن)

4

به نسبت تکمیل بودن وبسایت

 

 

ب :  پیامدهای آموزشی (متولی کمیته)

1- برگزاری کارگاه (با موضوع های آموزشی )

1

به ازای هر دو کارگاه یک امتیاز(اعلان شده در قسمت اخبار آموزشی وب سایت کمیته)

 

 

2- برگزاری سمینار (با موضوع های آموزشی )

2

به ازای هر سمینار (اعلان شده در قسمت اخبار آموزشی وبسایت کمیته)

 

 

3- ساخت محصولات آموزشی

1

نامه تائید مرکز مطالعات و توسعه دانشکده

 

 

پ :  پیامدهای پژوهشی (متولی کمیته(

1- مشارکت در طرح دانش پژوهی(SOTL)ارائه شده به مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه

3

به ازای هر طرح

 

 

2- مقاله انتشار یافته یا طرح تحقیقاتی آموزشی ارائه شده به مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه

3

به ازای هر طرح یا مقاله انتشار یافته

 

 

3- شرکت اعضا در کنگره های علمی پژوهشی با موضوعات آموزشی

1

هر دو شرکت کننده یک امتیاز با حمایت دفتر توسعه آموزش دانشکده

 

 

ت :  پیامدهای اجرایی

1- فرایند آموزشی ارائه شده به جشنواره شهید مطهری

5

به ازای هر فرایند منتخب (5/2 امتیاز به ازای هر فرایند)

 

 

2- مصوبات اجرا شده کمیته در سطح شورای آموزشی دانشگاه

15

هر مصوبه منتج از فرم یاری آموزشی باشد و مندرج در صورتجلسه شورا

 

 

3- مصوبات اجرا شده کمیته در سطح شورای آموزشی دانشکده

10

هر مصوبه منتج از فرم یاری آموزشی باشد و مندرج در صورتجلسه شورا

 

 

4- مصوبات اجرا شده کمیته در سطح شورای گروه آموزشی دانشکده

5

هر مصوبه منتج از فرم یاری آموزشی باشد مندرج در صورتجلسه شورا

 

 

5- طرح های یاری دانشجوئی مطابق فرم فرایند استفاده از نظرات دانشجوئی

2may-

هر طرح یاری آموزشی اتمام یافته منوط به نامه ارجاع آموزشی

 

 

کمیته برنامه ریزی درسی

مسئول: دکتر منصوره عباسی  

معرفی: کمیته برنامه‌ریزی درسی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی با هدف ارتقای برنامه‌ریزی درسی در معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده است.

رسالت: توسعه برنامه‌ریزی درسی در سطح دانشگاه و کشور مطابق با استانداردهای روز آموزش پزشکی در جهان و منطبق با شرایط بومی کشور، انطباق برنامه های درسی با سرفصل دروس ارائه شده توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، انطباق برنامه‌های درسی با نیازهای جامعه و انطباق برنامه‌های درسی با وظایف آینده دانشجویان.

 

اهداف کمیته برنامه ریزی درسی (EDC) معاونت پزشکی

  • مشارکت در تدوین طرح دوره و طرح درس
  • ارزشیابی طرح دوره ها و طرح درس ها
  • مشارکت در بازنگری برنامه های آموزشی
  • مشارکت در تدوین برنامه آموزش دانشجویان در مرکز مهارتهای بالینی
  • مشارکت در تدوین برنامه آموزش دستیاران در مرکز مهارتهای بالینی
  • نظارت بر اجرای برنامه های پیش بینی شده در مرکز مهارتهای بالینی
  • مشارکت در تدوین برنامه آموزش جامعه نگر به دانشجویان علوم پزشکی
  • همکاری در ارتقای کیفی فیلدهای آموزش جامعه نگر به دانشجویان علوم پزشکی
  • پایش و ارزشیابی اجرای برنامه های آموزش جامعه نگر

 

 

برنامه عملیاتی کمیته های برنامه ریزی درسی (EDO) ها

وظایف کمیته برنامه ریزی درسی در دفاتر توسعه آموزش واحدهای دانشگاهی مجری علوم پزشکی، که متشکل از مسؤل کمیته و اعضاء هیئت علمی علاقمند و توانمند در این زمینه می باشند، ضمن تشکیل منظم جلسات کمیته، به صورت زیر تعیین گردیده است:

  1. مشارکت در برگزاری کارگاه‌هایی برای آشنایی اساتید و اعضای هیئت علمی در خصوص طرح درس و طرح دوره
  2. . بازنگری و اصلاح طرح درس‌ها
  3. همکاری در طراحی کارگاه‌های مهارتی محوری در راستای برنامه‌ریزی درسی، طرح درس و طرح دوره. ارزیابی کلیه طرح درس و طرح دوره تدوین شده توسط اعضائ هیئت علمی و گروه‌های دانشکده های مختلف
  4. برگزاری جلسات حضوری در دانشکده ها به منظور راهنمایی و مشارکت و بازنگری طرح درس‌ها
  5. تدوین و بازنگری لاگ بوک‌ها و راهنماهای یادگیری در رشته ها و مقاطع مختلف
  6. . تدوین برنامه های آموزش جامعه نگر در تمامی رشته ها و مقاطع مرتبط
  7. پایش و ارزشیابی کیفی برنامه های آموزش جامعه نگر
  8. تدوین برنامه آموزش دانشجویان در مرکز مهارت‌های بالینی
  9. نظارت بر اجرای برنامه های تدوین شده در مرکز مهارت‌های بالینی

 

شاخص/ شاخص های دستیابی

 
 

بازنگری و اصلاح طرح درس ها

 

ارزیابی کلیه طرح درس و طرح دوره تدوین شده توسط اعضائ هیئت علمی و گروههای دانشکده های مختلف

 

تدوین و بازنگری لاگ بوکها و راهنماهای یادگیری در رشته ها و مقاطع مختلف

 

 

 

 

 

چک لیست ارزیابی طرح درس ...................................."

مقطع تحصیلی: دکتری تخصصی          کارشناسی ارشد                    دکتری حرفه ای                     کارشناسی              کاردانی

عنوان درس:

ردیف

اجزا و عناوین طرح درس

خیر

بلی /ناقص

کامل

1

نام و کد درس قید شده است

 

 

 

2

رشته و مقطع تحصیلی لحاظ شده است

 

 

 

3

تعداد و نوع واحد بیان گردیده است

 

 

 

4

دروس پیش نیاز منظور شده است

 

 

 

5

اهداف کلی درس نوشته شده است

 

 

 

6

اهداف اختصاصی نوشته شده است

 

 

 

7

نوع حیطه ها مشخص شده است

 

 

 

8

نوع و چگونگی فعالیت استاد نوشته شده است

 

 

 

9

نوع و چگونگی فعالیت دانشجو در کلاس نوشته شده است

 

 

 

10

تکالیف دانشجویی مشخص شده است

 

 

 

11

شیوه تدریس بیان شده است

 

 

 

12

استفاده از رسانه های کمک آموزشی نوشته شده است

 

 

 

13

رفرنس ( منابع ) مورد استفاده برای دانشجویان قید شده است

 

 

 

14

نحوه ارزیابی دانشجو نوشته شده است

 

 

 

15

تعداد طرح درس های ارائه شده با تعداد واحد مطابقت دارد

 

 

 

16

تطبیق طرح درس ارائه شده با اصول و چهارچوب وزارت

 

 

 

 

 مسئول ارزشیابی طرح درس:                                                                          تاریخ:

 

 

 

 کمیته پژوهش در آموزش

مسئول:دکتر فاطمه شاهسواری

     معرفی: اساتید دانشگاه در زمینه تولید و توسعه دانش وظایف مهمی بر عهده دارند. نقش پژوهشگری برای اساتید دانشگاه نقش شناخته شده‌ای می‌باشد. البته بایستی به این نکته توجه نمود که توسعه دانش تنها به بکارگیری یک سازوکار روش‌مند و نظام‌مند برای تولید دانش در طی یک پروژه پژوهشی پایه و تدوین مقاله و انتشارات و تالیفات در این بخش محدود نمی شود. امروزه اختراع، ابداع  و کارآفرینی  نیز از رسالت‌های دانشگاه و اساتید می باشد. وظیفه اصلی دپارتمان پژوهش در آموزش، مدیریت ونظارت بر روند تصویب، و حمایت از طرح‌های پژوهش در آموزش است تا علاوه بر رفع نیازها و مشکلات آموزشی دانشگاه، گام مؤثری در ارتقاء کیفی سطح آموزش دانشگاه که رسالت اصلی معاونت آموزشی می‌باشد، برداشته شود.

     رسالت: ارتقای جایگاه آموزش در دانشگاه، نظارت بر اجرای طرح‌های پژوهش در آموزش و تسهیل اجرای آن‌ها، گسترش فرهنگ پژوهش در زمینه آموزش در سطح دانشگاه و کمک به توسعه و تحول آموزش از شکل سنتی به شکل مدرن.

 اهداف کمیته پژوهش در آموزش:

  • اهتمام در ترویج فرهنگ پژوهش در آموزش در دانشگاه
  • نظارت بر تدوین برنامه نیازسنجی برای تعیین اولویت‌های پژوهش درآموزش
  • مشارکت و نظارت بر تدوین برنامه مشخص برای ارائه مشاوره در مور د طرح های پژوهش در آموزش
  • مشارکت و نظارت بر اجرای طرح های دارای اولویت پژوهش در آموزش
  • نظارت بر انتشار مقالات پژوهش در آموزش در مجلات داخلی
  • نظارت بر انتشار مقالات پژوهش در آموزش در مجلات خارجی
  • نظارت بر ارائه مقالات پژوهش در آموزش در سمینارهای داخلی
  • نظارت بر ارائه مقالات پژوهش در آموزش در سمینارهای خارجی
  • نظارت بر تدوین برنامه مشخص برای بکارگیری نتایج طرح های پژوهش در آموزش
  • نظارت بر انتشار کتاب در زمینه های مختلف آموزش پزشکی
  • نظارت بر ارائه فرایندهای آموزش علوم پزشکی در جشنواره شهید مطهری از طریق دبیرخانه این جشنواره در EDC حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
  • نظارت بر وجود کمیته نوآوری و دانش پژوهی و تشکیل جلسات مستمر این کمیته در واحدها
  • تدوین سازوکار مناسب برای آموزش و ارائه مشاوره به اعضای هیات علمی برای انجام فعالیت های نوآوری و دانش پژوهی و نظارت بر اجرای آن
  • نظارت بر اطلاع رسانی مناسب فعالیت‌های مصوب نوآوری و دانش پژوهی

 برنامه عملیاتی کمیته پژوهش در آموزش EDO ))ها

     وظایف کمیته های پژوهش در آموزش در دفاتر توسعه آموزش واحدهای دانشگاهی مجری علوم پزشکی، که متشکل از مسؤل کمیته و اعضاء هیئت علمی علاقمند به پژوهش های آموزشی می باشند، ضمن تشکیل منظم جلسات کمیته، به صورت زیر تعیین گردیده است:

  • توسعه توانمندی اساتید جهت پژوهش در آموزش
  • پیشنهاد و مشارکت در برگزاری کارگاه های پژوهش در آموزش مقدماتی و پیشرفته
  • نیازسنجی و تعیین اولویت‌های طرح‌های پژوهش در آموزش و درج اولویتهای مذکور در سایت واحد؛
  • وصول طرح‌های پژوهشی بر اساس اولویت ها؛
  • ارزیابی و انتخاب طرح‌های پژوهشی براساس میزان کاربرد آنها در توسعه آموزش واحد دانشگاهی
  • حمایت از طرح های مشترک با سایر واحد های دانشگاهی
  • مصوب نمودن بودجه مورد نیاز طرح‌های پژوهشی مصوب؛
  • پیگیری پیشرفت اجرای طرح‌های پژوهشی مصوب شده و بررسی گزارش‌های ارائه شده توسط مجری طرح؛
  • بررسی موانع و مشکلات اجرایی طرح‌ها و تلاش در جهت رفع موانع؛
  • جلب مشارکت دانشجویان در پژوهش
  • حمایت از پایان نامه های پژوهشی مرتبط با آموزش علوم پزشکی
  • انتشار کتب در زمینه آموزش علوم پزشکی
  • انتشار جزوات آموزشی در زمینه آموزش علوم پزشکی
  • انتشار مجله، گاهنامه یا بولتن آموزش پزشکی
  • ارائه مقالات در زمینه آموزش علوم پزشکی در سمینارهای داخلی و خارجی
  • ارائه فرآیندهای آموزش علوم پزشکی در جشنواره شهید مطهری از طریق دبیرخانه این جشنواره در EDC حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
  • ایجاد کمیته دانش پژوهی آموزشی بر طبق آئین نامه مربوطه و تشکیل جلسات مستمر منطبق بر شرح وظایف
  • ایجاد سازوکار مناسب برای آموزش و ارائه مشاوره به کلیه اعضای هیات علمی متقاضی برای انجام فعالیت‌های نوآوری و دانش پژوهی
  • اطلاع رسانی کلیه فعالیت های دانش پژوهی مصوب اعضای هیات علمی از طریق وب سایت واحد و انتشار آنها در خبرنامه یا بولتن یا فصلنامه یا مجله ...

     مسئولین کمیته ها موظفند بنحوی برنامه ریزی نمایند که سالیانه، بیش از 1 مقاله به ازای هر 30 عضو هیئت علمی در مجلات داخلی، بیش از 1 مقاله به ازای هر 70 عضو هیئت علمی در مجلات خارجی، بیش از 1 مقاله به ازای هر 15 عضو هیئت علمی در سمینارهای داخلی، بیش از 1 مقاله به ازای هر 30 عضو هیئت علمی در سمینارهای خارجی داشته و در هر سال 2-4 کتاب در زمینه های مختلف آموزش پزشکی به چاپ برسانند. مسئولین کمیته ها همچنین می‌بایست در هر ترم آموزشی، گزارشی از تعداد طرح‌های پژوهشی دریافتی، تعداد طرح‌های مصوب شده، میزان پیشرفت‌های طرح‌های در دست اجرا، تعداد مقالات  و فرایندهای حاصل از اجرای طرح‌ها، بودجه طرح‌های مصوب، میزان پرداخت‌های انجام شده،... تهیه و در قالب گزارشی به مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه ارائه نماید.

 

شاخص/ شاخص های دستیابی

 
 

نیازسنجی و تعیین اولویت‌های طرح‌های پژوهش در آموزش و درج اولویت‌های مذکور در سایت واحد

 

وصول  حداقل 3 طرح‌های پژوهشی بر اساس اولویت ها

 

مصوب نمودن بودجه مورد نیاز طرح‌های پژوهشی مصوب